تلویزیون پدال

گوردون موری GMA T33؛ شاهکار مدرن با طعم کلاسیک / دوبله فارسی

دومین محصول از خودروسازی گوردون موری اتوموتیو (GMA)  با نام T.33 تولید می‌شد. این سوپراسپرت دو میلیون دلاری، نسخه‌ای ارزان‌تر از T.50 خواهد بود و قابلیت‌های بیشتری برای رانندگی روزانه خواهد داشت.

خودروسازی GMA؛ ستاره‌ای تازه در دنیای سوپراسپرت

شرکت گوردون موری اتوموتیو با نام اختصاری GMA، سال ۲۰۰۷ تا سیس شد. گوردون موری، موسس این مجموعه، یکی از مشهورترین طراحان تاریخ فرمول یک و صنعت خودروسازی دنیا است. او به عنوان خالق ابرخودروی مکلارن F1، آغازگر یک انقلاب در مدل‌های جاده‌ای و کلاس هایپرکار، محسوب می‌شود.

Gordon Murray گوردون موری T50

اولین محصول مستقل ساخته شده توسط گوردون موری اتوموتیو، با کد T50 در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این مدل با آستانه قیمت ۳ میلیون دلار، تیراژ تولید محدود به ۱۰۰ دستگاه دارد. با گسترش فعالیت GMA در مکانی به وسعت ۵۴ هکتار، خودروهای جدید به  فهرست محصولات، اضافه می‌شوند. هم‌زمان با آغاز سال ۲۰۲۲، فرایند تولید T50 و تحویل آن به مشتری، توسط مهندسان و تنکسین‌های  شرکت گوردون موری شروع شده است.

در خط مونتاژ شرکت GMA، کیفیت بسیار بالای قطعات و دقت پرسنل در نصب تجهیزات، به خوبی دیده می‌شود. مثلا وزن فلز به‌کار گرفته شده برای دستگیره‌ها از چرم آن‌ها کم‌تر است و بسیاری از ادوات فنی T50 هم فیبرکربن هستند. ترفندهای کاهش وزن و فناوری‌های مرتبط با این خودرو برای محصول جدید گوردون موری T33 استفاده شده است.

نگاهی به زندگی پرافتخار گوردون موری

گوردون موری، متولد افریقای جنوبی، وقتی ۲۸ ساله بود، موفق به طراحی خودروی فرمول یک برابهام  BT44 شد. این مدل به ۵ قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ در سال ۱۹۷۵ رسید. هشت سال بعد، گوردون موری در خودروی فرمول یک برابهام تغییراتی ایجاد کرد که در نهایت منجر به قهرمانی در مسابقات فرمول یک، فصل ۱۹۸۳ شد.

Gordon Murray گوردون موری راکت

حدود ۱۰ سال بعد از قهرمانی برابهام در فرمول یک جهانی، گردون موری ۴۸ ساله تصمیم گرفت، سبک‌وزن ترین خودروی اسپرت دنیا با قابلیت رانندگی در جاده را بسازد. این مدل، در نهایت با پیشرانه‌ی ۱۴۷ اسب بخار و هزار سی‌سی از موتورسیکلت‌ یاماها R، ساخته شد و فقط ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت. احتمالا به همین دلیل، نخستین خودروی تجاری گوردون موری، راکت (موشک) نامگذاری شد.

حالا گوردون موری ۷۴ ساله، بیش از ۵۰ سال سابقه در طراحی خودرو دارد. او هنوز هم، علاقه مند سبک بدنه در مدل های اسپرت سبک وزن و زیبا، ساخت دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی است. در کلکسیون شخصی او، مدل‌هایی از آلفارومئو و دی‌توماسو متعلق به همان دوران، وجود دارند.

Gordon Murray گوردون موری

اولین دیدار با محصول جدید GMA، با نام T.33

گوردون موری، طراحی T33 را کاملا تحت تاثیر خودروهای اسپرت دهه ۶۰ میلادی توصیف می‌کند؛ اما نمای ظاهری آن‌را کاملا مدرن و مناسب زمان حال می‌داند.

سبک چراغ‌‌های جلو و خمیدگی بدنه روی گلگیرها حس یک مدل کلاسیک را به خوبی تداعی می کند؛ درحالی که آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و آماده‌ی رانندگی در سرعت‌های بالا است. به هر صورت، گوردون موری صادقانه تایید می‌کند که ردپای پورشه باکستر در طراحی T.33 وجود دارد.

گوردون موری T33

طول بدنه‌ی T.33 چند میلیمتر بزرگ تر از T50 است، اما عرض این خودروها تفاوتی ندارد. مهم ترین تفاوت این مدل با T50 ساختار دو صندلی به جای سه صندلی با فرمان در وسط است؛ البته شاسی و گیربکس T33 و T50 هم متفاوت هستند.

فعلا T.33، با جعبه‌دنده ی دستی ساخته شده است اما در آینده،  پدال پشت فرمان هم به خواست مشتری، نصب خواهد شد. این سوپراسپرت در مقایسه با T50، برای رانندگی روزانه مناسب‌تر استغ خصوصا به این دلیل که، سه محل مخصوص حمل بار زیر کاپوت جلو و داخل گلگیرهای عقب دارد.

گوردون موری T33 نمای داخلی

سبک طراحی داشبورد، فرمان و کلیدهای داخل اتاق، بسیار شبیه به T50 طراحی شده است تا همان حس اسپرت و کلاسیک به راننده منتقل شود. T33 به سفارش خریدار، می‌تواند فرمان راست یا چپ داشته باشد.

چراغ‌های باریک و کشیده در طرفین T.33 ، یکی از مهم‌ترین المان‌های دیده شده در خودروهای اسپرت دهه‌ی ۶۰ هستند. طراحی آن‌ها، به صورت کاملا هم‌سطح با بدنه، زیبایی و آیرودینامیک T33 رو افزایش می‌دهد.

گوردون موری T33 نمای پشت

روی سقف T.33، مجرای هدایت هوا نصب شده است. این مورد هم در خودروهای امروزی به‌ندرت دیده می‌شود؛ اما در سال‌های دهه‌ی ۷۰ میلادی برای هوارسانی به موتور، رایج بود.

پیشرانه‌ی T33، تفاوت هایی با T50 دارد؛ اما از نظر حجم و قدرت مشابه است. موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ساخت کازورث با حجم ۴ لیتر و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، روی T33 نصب می‌شود.  این مدل، نهایت دور موتور ۱۱ هزار RPM دارد؛  متفاوت از پیشرانه‌ی T50 که می‌تواند به ۱۲ هزار دور بردقیقه برسد. وزن خالص گوردون موری T33  فقط ۱۰۹۰ کیلوگرم است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه دارد.

 

مهندسان کازورث و شرکت گوردون موری، تلاش کردند تا مثل T50، برای T33 هم موتور جدید و انحصاری بسازند. سیستم تزریق سوخت و اگزوز در این موتور، بهینه سازی شده و از نظر عملکرد سوپاپ هم متفاوت از T50 است. پاسخ پیشرانه به پدال گاز و شتاب گیری مورد نیاز راننده در T33، سریعتر از دیگر خودروهای اسپرت دنیا انجام می‌شود. گیربکس این مدل هم، سریعترین جعبه‌دنده‌ی غیر اتوماتیک جهان است.

T33 آخرین محصول شرکت گوردون موری با پیشرانه‌ی تمام بنزینی خواهد بود و سال آینده، سوپراسپرت هیبریدی GMA معرفی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    عشق فقط پروفایل خودم، فقط GMA❤️

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. جناب ایکس

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      واقعا دود از کنده بلند میشه.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  2. مردیم از خوشی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    واقعا زیباست و مدرن واصلا قدیمی به نظر نمیاد

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. Lamborghini

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (164 ديدگاه)

    ممنون بابت دوبله
    تو این دوران که وارد عصر الکتریکی میشیم یه سوپرکار سنتی با پیشرانه V12 خیلی خوبه مطمئنا باید رانندگی لذت بخشی داشته باشه صدای زیبا و وزن سبک و از طرفی توسط گوردون موری بزرگ طراحی شده که اسمش به تنهایی یه تضمین هست پیشرانه هم که کار کازورث که بهترین ها رو میسازه حتی برای فرمول وان هم پیشرانه ساخته

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. رضی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ماشین هایی مثل t50 معمولا مورد توجه کلکسیون دارها و سرمایه گذاران ماشین های خاص هستند که برای کسب سود خریداری میشوند و نمیدانم که آیا محصولات شرکت gma و پنین فارینا هم مانند محصولات پاگانی و کونیگ زگ مورد توجه قرار گرفته اند آیا؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    عالی خیلی ممنون بابت دوبله، این مدل از وقتی معرفی شده خیلی به دلم نشسته طراحی خیلی خیلی خوبی داره مهندسی گوردون مورای هم که نیازی به توضیح نداره!

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. مردیم از خوشی

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1390 ديدگاه)

    حیف نیست که از این شاهکار اینقدر تعداد کمی می‌سازند

    ایکاش این آخرین محصول بنزینیش نبود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. کافر مقدس

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    شما زندگی طراح و مهندس های این نوع خودرو ها و خیلی از کمپانی های خارجی رو ببین . با دوچرخه میرن میان خیلی زندگی ریلکسی دارن اللخصوص ژاپنی ها . یکی از مدیران مزدا با مترو و اتوبوس برو بیا میکنه

    اینجا فرزند فلان سهامدار ایرانخودرو کلی تویوتا میاره و کلی فساد اخلاقی داره در کشورهای اطراف . در حدی که دیگه تو امارات راه ش نمیدن

    موافقم 16
    مخالفم 1
  8. مازیار

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2649 ديدگاه)

    این و T50 قواعد زیادی رو از نو تعریف میکنن و
    تحفه هایی ناب برای خداحافظی با درون سوزها هستن

    موافقم 8
    مخالفم 0
  9. Philipp

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    ازین طراح کاردرستا یه چنتا برا همه شرکتا لازمه

    چیزی که خوشم اومد این بود که یهو از نا کجاآباد ماشینو معرفی کردن هی نگفتن داریم رو یچیز اضافه کار می کنیم 2 سال دیگه نشونتون میدیم

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. amir5-077

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (105 ديدگاه)

    بسیار ممنون با تشکر از دوبله عالی جناب اشتری

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2388 ديدگاه)

      سپاس از لطف و توجه شما

      موافقم 4
      مخالفم 0
  11. ارش

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    به به آدم از طرز کار این نابغه لذت میبره .

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا